Konflikter
Så fort människor engagerar sig i en verksamhet finns möjligheten/risken för konflikter. En konfliktfri arbetsplats är kanske inte ens sund… Men hur ska man hantera situationer som mer äter energi och arbetsglädje än ger stimulans och utveckling? Och vad kan man göra som ledare – var börjar och slutar ansvar, vilket ansvar ligger hos medarbetarna och vad ligger i organisationen som system?
Konflikter utvecklas under tid och behöver hanteras på olika sätt beroende på hur svåra de är. Jag arbetar såväl som samtalspartner till chefer som behöver se över situationen på sin arbetsplats, som med svåra konflikter där det behövs extern hjälp. När det är svåra konflikter ”surdegar” arbetar jag tillsammans med andra erfarna kolleger för att tillsammans med arbetsplatsens samtliga medarbetare och chefer se över situationen. Varje konflikt är unik och därför startar vi alltid med en grundläggande kontraktsfas.
Exempel på kursaktivitet
Målgrupp: Chefer och ledare
Syfte: Att ge deltagarna möjligheter att själva:
Upptäcka oenighet och konflikter på ett tidigt stadium.
Se vad som behöver göras i olika skeden av en konflikts växt.
Förstå hur olika personligheter påverkar en konflikts utveckling – och hur dessa personligheter behöver bemötas.
Kunna skilja ut vad som är ledaransvar/organisationsansvar respektive medarbetaransvar.
Känna till något om kvinnors och mäns olika kulturella mönster vad gäller att uppleva, leva och hantera konflikter.
Veta hur tiden efter en konflikthantering behöver skötas.
Innehåll och uppläggning
Konflikter på gott och ont
Oenigheter som växer till konflikter
Orsaker och signaler
Vad göra i olika stadier? Att förebygga respektive efterhjälpa
Personligheten styr mer än vi anar
Ansvar hos ledning, medarbetare och fack
Kvinnor och män – samma situation men olika tolkning
Att läka efter en konflikt
Ovanstående punkter bearbetas såväl genom korta föreläsningspass som genom diskussioner i smågrupper.
Dokumentation
Som kurslitteratur används boken Konflikter på jobbet? författad av Kerstin Ljungström och Tom Sagerberg, Konsultförlaget 2004.